De Erfenis

Het gonsde al langer rond in de familie: ik moest bij schoonopa (92) komen inzake een belangrijke testamentaire veiligstelling. Nuhebben mijn eigen grootouders niets nagelaten, behalve dan een oude houten slakom en een Hele Grote Kleurentelevisie, dus mijn verwachtingen waren hooggespannen.“Kijk maar even op tafel”, werd mij met een betekenisvolle blik toegefluisterd.Enthousiast pakte ik de witte, dichtgeplakte envelop met daarop “Coby” geschreven. Dat Coby de huishoudster was, dat wist ik wel…maar na de negentig mag dat, namen door elkaar halen. Nietwaar? En bovendien, misschien lijk ik zonder het te weten wel heel erg op Coby.

Het was niet de envelop.

Aarzelend pakte ik ze zilveren fruitschaal van tafel. Wel een beetje gek, om een erfstuk over te dragen inclusief een tros bananen, twee mandarijnen en een restje ingedroogde druifjes, maar na de negentig snap ik heus dat je de fut niet meer hebt om zo’n ding eerst te ontruimen en op te poetsen.

Het was ook niet de fruitschaal.

Er stond ook nog een grote pluchen kameel. En omdat je ook een gegeven kameel niet in de bek mag kijken en ik me plots levendig kon voorstellen dat grootopa en -oma mij – gezien mijn dierenliefde – blij dachten te kunnen maken met een enorme pluchen speelgoedbeest, zette ik mijn aller vrolijkste gezicht op. “Oh wat léuk, een kaméél! Nou jaaaa, hadden jullie écht niet hoeven doen! Kijk Guus, wat énig, een kaméél! Van pluche!”

De kameel was voor zoon Arie.

De laatste optie, gezien de attributen op tafel, was dat grootopa en -oma mij hun zaterdagkrant wilden nalaten. Geen idéé wat daar de diepere betekenis van moest zijn, maar ach, als mensen in de negentig zijn kun je best even doen alsof je Heel Blij bent met de Zicht op Zeist. Enigszins aarzelend (ik was nog even mijn lofbetuiging aan het verzinnen) pakte ik de krant op.

En daar was hij. Mijn erfstuk. Minstens 50 jaar oud. Goed kijken! Als dit geen collectors item is 🙂

 
 
 
2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Bineke schreef:

    Haha, super leuk!

  2. mariska schreef:

    Mooi cadeau van je schoonopa!! superleuk!!
    Staat vast leuk naast je kameel.

Geef een reactie

