Gevorderdencursus Vrijschijten voor tweevoeters

page(We schrijven 2009…)

Ik dank God en het Stadsdeel de Baarsjes op mijn blote knieën dat er een fikse boete staat op het niet opruimen van hondenpoep.

Dat je bij het niet kunnen tonen van een plastic zak of een olijk milieuvriendelijk vouwsel voorzien van de kekke tekst ‘I Love My Dog’ (waarop bovendien een handig stripverhaal staat over een hond die laat zien hoe je een bruin plakkaatje met daarop I Love My Dog omtovert tot een handige poepzak, een kundig staaltje Droste effect), direct keihard voor een halve dvd-speler op de bon geslingerd wordt.

Dat er alomtegenwoordige semi-geslaagde mensen op scooters door het park rijden – dat overigens in zijn geheel verboden terrein is voor gemotoriseerde voertuigen maar dat terzijde – die hun dagen vullen met het speuren naar illegaal poependen en die bij aanhouding van een overtreder nu ook weer niet zo bevoegd zijn dat ze je staande mogen houden, waarna ze met de fruitige stadsdeelscooters voor je voeten blijven rijden tot de politie is gearriveerd. Die het dan Serieus mogen Oplossen. Het Hondenpoepprobleem. Ik ben er blij mee. Heel blij.

Voor mensen geldt dit namelijk niet. Althans, niet in mijn Rembrandtpark. Ongetwijfeld heeft het ermee te maken dat je als scooterrijdende bijna-agent ook niet altijd tijd hebt om terug te rijden naar het Stadsdeelkantoor voor een Number Two en je veel makkelijker je scooterpartner vraagt een spiedend oogje in het zeil te houden alvorens je de boterhammen met pindakaas van mams ter aarde bestelt.

Of dat je als visser nu eenmaal je immer roerloze superdobber geen minuut in de steek kunt laten. Voor hetzelfde geld verdwijnt je sprietje net onder water als je even thuis gaat poepen en mis je misschien wel een heel belangrijk visje aan je haak. Of je hengel wordt gejat, wat in deze buurt veel plausibeler is.

Hoe het ook zij, in mijn park is het de hele zomer vrijschijten voor tweevoeters. En nu de eerste zonnestralen de bodem zo heerlijk verwarmen dat je als man veilig met het zaakje aan de grond kunt hangen zonder vast te vriezen – want geloof mij, het zijn altijd mannen – verschijnen de eerste montere hopen.

En ik snap het ook wel hoor, dat wij mensen dat wel mogen. Wij zijn gewoon veel netter dan die vieze stinkmachines die wij honden noemen. Zo gebruiken wij toiletpapier waarmee wij onze bips afvegen. Bergen toiletpapier met vrolijke roze hondjes erop, dat dan weer wel. En papier, zo weet u, is biologisch afbreekbaar. En dus doe je de natuur eigenlijk een plezier, met je vuilgeveegde berg Page.

Ook doen wij het goed verstopt in de bosjes, in plaats van midden op een speelveld onder een kinderschommel. Wij kruipsluipen naar plekken in de bosschages waarvan je vrijwel zeker weet dat niemand het in zijn hoofd haalt om er te komen, of diegene moet toevallig ook nodig moeten. Dat is de bedoeling althans. De meneer die ik enkel herinner aan zijn bleke behaarde billen waar een enorme bruine drol uitgleed toen ik hem voor het eerst ontmoette had even geen rekening gehouden met hondenbezitters. Waarom zou je immers, toch? Vies volk.

Afijn. Dit alles liep ik zo eens te overpeinzen in mijn parkje. Met links aan mijn zij een basset waarvan de vrolijk klevende klodders gebroken wit toiletpapier met olijke roze hondjes erop aan de oren mij deden denken aan de zomer. En waar de aanblik van mijn Teckel die met een moeilijk gezicht kauwde op een ogenschijnlijk heftig klevende bruine substantie- waarbij haar kaakbewegingen deden vermoeden dat het hier de chocoladevariant van Hubba Bubba betrof – mij deed verlangen naar de zon.

Zomer, here we come! Met de hulp van God en Stadsdeel de Baarsjes redden we het, heus.

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Zo, dat is er ook weer uit 😉

Geef een reactie

