C(h)ampagne!

AfbeeldingWeet u al wat u stemt 19 maart? Nee? Gelukkig, ik ook niet!

Grapje hoor. Want wij allen weten natuurlijk allang wat we gaan stemmen, nietwaar? Gewoon hetzelfde als altijd: wat we landelijk ook stemmen. Oké, met uitzondering van de PVV-ers onder ons, die moeten wat extra denkwerk verrichten en als dat te lastig is kunnen die dit keer misschien helpen met koffieschenken bij de stemhokjes. Misschien zoeken we nog even naar iemand met de gekste naam, of de eerste lesbische meervoudig gehandicapte Chinees op de lijst, maar daar blijft het dan ook wel bij, qua stemcreativiteit. Dat weet ik, dat weet u… en dat weten politieke partijen ook heus wel.


Maar dat alles mag de pret niet drukken! Ik vermoed dat het hoog in de arbeidsvoorwaarden van nieuwbakken politici staat, ergens tussen het gratis sportschoolabonnement en de bedrijfsfiets: ‘Eens in de vier jaar mag u in een lelijk windjack in een tochtig winkelcentrum uw Jehova-skills oefenen en mensen die eigenlijk gewoon zo snel mogelijk van de slager naar de bakker proberen te komen, ongegeneerd aanspreken. Wij zorgen voor gratis koffie en een broodje knakworst na afloop’. Je zou er bijna politiek actief om worden. Bijna.

Wie niet met regelmaat tochtige Amstelveense winkelcentra bezoekt is het misschien ontgaan maar het is, jawel, campagnetijd! De tijd waarin al onze politieke vrienden en vriendinnen in fleurige edoch oerlelijke jassen er behangen met flyers, ballonnen en andere feestartikelen op uit trekken om ons allen te vertellen wat wij zoals missen als we niet CDA/PvdA/GroenLinks/SP/D66/vul in stemmen.

U en ik, wij verzamelen al die flyers natuurlijk, leggen ze thuis op een centrale plek overzichtelijk naast elkaar en kijken dan tot de verkiezingen daags even wat die-en-die zoal over dit-en-dat te zeggen heeft, nietwaar? Een ontzettend nuttige tijd dus, campagnetijd.

En laten we wel wezen, het werkt natuurlijk ook als een tierelier, al dat campagnegevoer. De kans is immers enorm groot dat je als overtuigd CU-er spoorslags D66 stemt als je in een mistroostig winkelcentrum van een goedgekapte frisse kerel een mooie glimmende flyer krijgt. Of dat je als atheïst uit ellende toch maar christelijk kiest omdat je in een andere desolate koopgoot in de CDA-fuik liep.

Dus als u mij zoekt: ik zit op een kruk voor de deur te wachten tot er eindelijk een PvdA-er een mooie roos langs komt brengen. Maar dat is eigenlijk meer omdat de bloemen aan vervanging toe zijn.

Met een natte vinger te lijmen, die Amstelveners.

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Ha Geertje,
    Thanks voor je blog/column. Je schrijft leuk!
    Ik denk dat je observaties terecht zijn. Zelf vind ik het altijd vreemd om allerlei politici (en partijaanhangers) opeens op straat te zien terwijl ik ze normaal nooit zie.

    Grappig wat je zegt aan het einde over invloed van religieus-zijn/niet-religieus zijn op je stemgedrag. Ik zelf laat mijn geloof wel meespelen in het stemmen, maar dat wil niet zeggen dat je altijd op dezelfde partij hoeft te stemmen (vind ik). Ik kwam zo laatst Alex Boomgaars tegen voor de Ekoplaza, hij stond er voor GroenLinks en duwde mijn zo’n flyer in m’n handen en we praatten kort. Ik geloof dat ik al mens goed moet zorgen voor de aarde en alles wat erop leeft. Die overtuiging ga ik voor 19 maart wel naast de lokale partijprogramma’s leggen. Wieweet heeft zo’n folder toch nog zin gehad.

Geef een reactie

