Koeningsdag

Lieve Geertje2,Image

Dat was me het weekje wel. Zo besluit je een ommetje te maken door de saaiste stad van het land – geloof me, zo’n weiland is een stuk spannender – en zo lig je met vier poten gestrekt op de Graaf Aelbrechtlaan. Zo had jij je einde vast ook niet bedacht. Ik bedoel, je rekent op zo’n fijn abattoir en dan is het een wijkagent met een lullig pistooltje die het einde inluidt.

Wij allen zijn daar uiteraard hevig ontstemd over. Sowieso begrijpen wij niet wat de politie daar deed, drie uur lang. De politie hoort immers fulltime criminelen en verkrachters te vangen en alleen omdat ze dat niet kunnen gaan ze een beetje makkelijk mikken op een koe die – laten we wel wezen – een stuk makkelijker te raken is dan de gemiddelde crimineel, qua postuur. Gemakzucht, dat is het.

Nee, wij maken ons daar maar wat graag druk over. Stiekem ook een beetje omdat we dan tenminste wat afleiding hebben van het onderwerp wat ons al weken plaagt: Koningsdag. Want hoe Willemlievend we ook lijken, feitelijk interesseert die hele Koningsdag het gros van ons Amstelveners geen moer.

Mijn vol trots aan de kassajuf gepresenteerde oranje Hawaïslinger werd afgedaan met een zuur “dat vind ik dus zó’n onzin hè, van die oranjerommel, ik ga lekker de stad uit”, en voor ik het wist stond de volledige supermarkt instemmend mee te mokken. Volgens mij ben ik de enige die hier overblijft, met mijn slinger (en oké, mijn roodwitblauwe nagellak, oranje t-shirt, zonnebril en cowboyhoed). En ook dat Koningslied dat ik wilde schrijven werd niks, want behalve een zuur ‘en-wat-kost-dat-allemaal-wel-niet?’ (nou: niets) waren de reacties mager. Nee, wat ons Amstelveners betreftlaten we die Koningsdag liever schieten dan een lieve bruinwitte koe.

En dus, Geertje2, heb ik iets bedacht. Willem mag lekker een uurtje langer in de Rijp blijven en wij dopen Koningsdag om tot Koeningsdag. We zullen allemaal in het bruinwit verschijnen (daar heeft de gemiddelde Amstelveense vrouw ook meer van in de kast hangen) en lopen zo een stille tocht over de Rembrandtweg, voor jou. Dat past ook veel beter bij die desolate straat dan iets met veel vrolijke toeters en bellen. Eenmaal aangekomenop het Stadsplein zullen we je massaal eren met een in de straatstenen gemetseld portret. Naast Willem, in de hoop dat men het verschil ziet.

Lieve Geertje2, ik hoop dat je nu op je bedje in de koeienhemel ligt, tezamen met alle andere 1,9 miljoen runderen die per jaar worden geslacht. Hou je veilig is wat ongepast, nou, hou je taai dan maar!

Geef een reactie

