Voor Fred, van de vrouwtjes

foto-9Beste burgemeester de Graaf (Ik doe maar geen ‘Lieve Fred’, want voor je ’t weet…),

Ik wilde, zo aan het einde van de interimperiode, graag even van de gelegenheid gebruik maken om een klein dankwoord uit te spreken. En oké, misschien een kleine tip voor de volgende klus geven namens ons: de vrouwtjes.

Laten we beginnen met het eerste: bedankt namens ons allen. Je deed het leuk. Vooral de kers op de burgemeesterlijke taart, Koningsdag, verliep prima en zonder incidenten. Oké, behalve dan dat jijzelf uitgebreid aan Her Royal Behind zat wat nogal wat ophef veroorzaakte.

Zelf vond ik het wel meevallen, Bipsgate. Had ze maar niet zo ontzettend vrouw-eigen moeten treuzelen, onze Max. Toch? Mijn eigen Meneer doet ook wel eens een aansporende bilduw als ik weer eens te lang bij een kraampje op de markt sta te dralen en hee: 17 jaar samen of 17 minuten, dat scheelt nu ook weer niet zó veel. Bovendien ben ik – zo zijn wij vrouwtjes immers – reuze benieuwd wat voor invisible underwear Max onder die jurkjes draagt. Terecht dus dat je even voelde. Nee, ik heb je met hand en tand verdedigd Fred, toen de Ciska Dresselhuysen moord en brand schreeuwden over onze grijpgrage burgemeester. Jij bedoelde dat immers niet zo.

Bíjna was je dan ook ongeschonden de interimperiode doorgerold en had ik hier louter lof gezongen. Bijna, Fred… tot de laatste raadsvergadering. Je had werkelijk álles kunnen zeggen na het verhitte debat tussen twee vrouwelijke raadsleden over – godbete – de nieuwe “School of Understanding”. Zoals ‘hoe verzínnen ze het’. Of ‘wat een idioot concept’, of… Nou ja, alles eigenlijk. Alles. behalve een: “Wat is het toch een zégen om zoveel vrouwen in de raad te hebben!”.

Dat Fred, viel een beetje verkeerd bij sommige van ons vrouwtjes. Wij snappen gerust dat wij op aarde zijn voor de opsmuk, maar doe gewoon alsof. Anders zijn die jaren ’60 ook zo voor niks geweest.

Klein tipje dus voor de volgende klus, Fred. Gooi er in de raadsvergaderingen ook wat kreten voor andere groeperingen tegenaan, voor de gelijke behandeling enzo. Bijvoorbeeld ‘wat leuk hè, al die oudjes in de raad’ als het even niet zo opschiet, of ‘lekker hoor, al die frisse jochies’ als Harmen van D66 Joep van Erp van de SP aanpakt.

Dan beloof ik dat ik je voortaan weer keihard verdedig als het Opzijvolk begint te piepen, want ‘zo bedoelde je het immers niet’.

Het ga je goed Fred!

Geef een reactie

