Congratulations: you won the lottery!

on

securedownload-9“De Politie waarschuwt mensen voor oplichters die zich voordoen als Microsoftmedewerker. De afgelopen maand zijn in Amstelveen mensen slachtoffer geworden van een telefonische babbeltruc waarbij gebrekkig Engelssprekenden toegang proberen te krijgen tot de computer van het slachtoffer’.

Ik moet altijd lachen om dit soort berichtjes. Immers, wie is er nou zo’n ENORME GEHAKTBAL dat hij daar in trapt? Het zijn dezelfde dommerds die denken dat je de hoofdprijs in een Lotto kunt winnen waarin je niet meespeelde. Van die sukkels die komen uithuilen bij Kassa omdat de bij de broodfokker gekochte raspup ineens maar 3 poten blijkt te hebben. “EIGEN SCHULD DIKKE BULT” roep ik dan hard tegen de tv.

Toen ging de telefoon.

Het was geen slecht Engelssprekende Microsoftmedewerker. Het was wel mijn moeder die klonk alsof ze van onder de keukentafel belde: “We hebben alle stekkers eruit getrokken, ik bel nu mobiel, het is vreselijk allemaal…”

Het was een aardige Indiase meneer van Microsoft geweest die pa had gesproken. Lief ook dat hij belde, want zonder het te weten bleken mijn ouders met hun huis-tuin-en-keukenpc verantwoordelijk te zijn voor het vastlopen van het gehele Wereldwijde Web. Eenmaal ingelogd was het duidelijk te zien op een roodknipperend dashboard: het mondiale internetverkeer stokte bij één rijtjeshuis: het hunne.

Nu zijn mijn ouders niet heel online – mijn moeder heeft Facebook enkel en alleen omwille van de kleinkinderfoto’s – maar het feit dat alle andere mensen in de wereld nu óók niet meer konden internetten, die last drukt ook op digibete schouders zwaar.

Na een uur ploeteren boven het toetsenbord leek het leed geleden. Alleen moesten de creditcardgegevens nog even worden ingevoerd, aldus de al iets minder lief klinkende Microsoftmeneer. Toen sloeg bij mijn ouders ook een rood metertje aan: ze weigerden.

Dat was het moment dat de muis werd overgenomen en de inhoud van de volledige pc – inclusief 12 jaar wetenschappelijk werk (zo dom is hij dus niet) – de krochten van het Indiase web werden ingesleurd. Voor altijd verloren. Dus, beste mensen, luister braaf naar de politie en wees beducht op neppe Microsoftmedewerkers. Ook als u niet heel dom bent.

Één ding moet je die oplichters wel nageven: ze zijn goed voor de Sinterklaasgedichten. En nu maar hopen dat ik mijn vader trek.

Geef een reactie

