Spiritualiteit op het Stadsplein

securedownload-10Wie niet op vakantie gaat, kón dit weekend zijn hippe hart ophalen bij A Day At The Park. Maar ook voor de zielige zomerzielen was er heil. En omdat je als moeder goed bij moet blijven op het gebied van sprookjes, toog ik beladen met levensvragen als ‘waar ligt de afstandsbediening van de tv’ en ‘wanneer stopt de kat met verharen’, opgewonden naar de spirituele markt. Vastberaden om met een tas vol levenswijsheden en een aura weer terug te keren.

Ik verwachtte een enorm naar wierook riekend walhalla waar de klankschaalklanken je al van verre tegemoet zouden klingelen. Maar ware spiritualiteit zit in een klein hoekje en dat gold ook voor deze markt. Wie niet beter zou weten zou nu zomaar kunnen denken dat ook dekbedovertrekken en sportschoenen enórm spiritueel zijn. Zelf stond ik een half uur bij gezondheidselastiekjes (zouden die in je haar moeten en staat dat niet gek op je werk?) voor ik ontdekte dat het loombandjes waren.

Maar toen trof ik een mevrouw die zó zalvend keek dat ik vreesde dat ik spontaan in de Cirkel van Licht en een woongemeenschap zou worden opgenomen. Godzijdank (of beter, de elfjes en gidsen zij geprezen): ik was in de holistische hoek beland.

De handleeskundige was bezet door een moeder en dochter waarbij je ook handloos had kunnen voorspellen dat de dochter op de moeder zou gaan lijken. Bij de kraam met magnetische sieraden, die bewezen dat gezondheid en wansmaak heel goed samengaan, stond een vertwijfeld echtpaar. De vrouw was al om en wilde een holistische armband die alle problemen en haar voorliefde voor lelijke leggings zou oplossen. De meneer twijfelde. Die had voor dat bedrag liever een energetische Playstation gekocht en dacht aan de vorige keer op de markt, toen de Ab Roller al diezelfde problemen zou oplossen. “Ja hoor ‘es, denk je dat ik hier na al die jaren nog zou staan als het niet werkte?”, opperde de marktman die duidelijk ervaring had met energetisch verscheurde stellen. Ik dacht aan de stand met ansichtkaarten – die werken ook al jaren niet meer en toch staat die er nog steeds – en besloot door te lopen.

Alle tarotkaarten ten spijt, ik geloof dat het gros van thuisblijvend Amstelveen zich al door Gerrit Hiemstra had laten voorspellen dat het strandweer zou worden, want echt druk werd het niet. Slechts bij één stand dromden de gekleurde tunieken massaal samen. Ik denk dat pijnvrij ontharen de nieuwe religie van Amstelveen wordt. Ook voor hen die niet op vakantie gaan.

Geef een reactie

