Ramp

foto-13Ik had hier iets willen zeggen over de vliegramp. Net zoals iedereen deze dagen iets wil zeggen over de vliegramp. En daar had ik dan weer iets over willen zeggen, over al die mensen die iets te zeggen hebben over de vliegramp.

Zo wilde ik de “Six degrees of separation” aanhalen. De theorie die beweert dat je via zes stappen iedereen op deze aardkloot kent. Dat kan handig zijn, bijvoorbeeld als je met spoed een oppas zoekt. Maar ook bij rampen treedt hij in werking en vind ik hem wel eens minder geslaagd.

Ik had willen vertellen hoe het mij soms stoort wanneer na een ramp iedereen naarstig op zoek lijkt te gaan naar zijn eigen, soms vergezochte, ‘Six Degrees’. Alsof een ramp pas écht een ramp is als je er zelf op enigerlei wijze deel van uitmaakt. Bijvoorbeeld doordat de nicht van de zwager van de buurman drie weken geleden óók naar Kuala Lumpur vloog. Dat kun je dan op Facebook zetten, met “Dan komt het echt ineens wel héél dichtbij” en vervolgens zegt iedereen “Oh jee, sterkte!” en is het ook een beetje jouw ramp geworden.

Dat tikkend zag ik op Twitter voorbij komen dat mijn Twittervriend van de Spar zijn zaterdaghulp was verloren. In the WineKitchen stond de eigenaar af te wassen, zijn afwashulp was een vriend kwijtgeraakt. En toen belde mijn broer ontredderd: een goede vriend zat in het vliegtuig, met zijn vriendin.

Zo werden 298 anonieme passagiers ineens vaders, moeders, zonen, dochters, vrienden, collega’s, meesters en juffen. Allemaal mensen die vol goede moed hun vakantie of de rest van hun leven tegemoet vlogen. Die allemaal niet meer terugkomen. En die worden gemist. Door vrienden, of door vrienden van vrienden.

Huilend om mensen die ik alleen maar via via ken, bedacht ik me dat we die Six Degree theorie misschien wel gewoon nodig hebben. Niet om zelf een stukje van de ramp te claimen, wel om al die mensen te steunen die iemand verloren die ze dierbaar is. Maar 400 woorden is veel te kort om zoiets goed uit te leggen.

Ik laat het dus maar bij één boodschap: laten we lief zijn voor elkaar, en voor iedereen die iemand mist. Dat zou, in zes stappen, ook de rest van de wereld moeten kunnen bereiken.

 

 

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. betekst schreef:

    Hier een beetje lief van mij voor jou :-*

Geef een reactie

