De Koffiesekte

foto-14Er was een tijd, niet zo lang geleden, dat ik dacht dat koffie gewoon uit een koffiezetapparaat kwam. Zo’n ding met een filter en een roodmerk, waar je minstens 40 kopjes van zet voor 3 euro. Die je sterker kon maken door wat meer koffie in het zakje te doen en slapper door, afijn, u snapt het principe. Dat was de tijd dat koffie nog gemakkelijk was.

Nee zo’n commerciële onzinmachine, die kwam er mooi niet in: eeuwige trouw aan de filterkoffie, had ik bijna laten tatoeëren. Dat was voordat de wederhelft zijn verlanglijstje indiende.

De Nespressowinkel, zo moet u weten, is niet zomaar een winkel, maar een “boutique”. Wat het verschil tussen een winkel en een boutique precies is weet ik nog steeds niet. Wat ik inmiddels wel weet is dat er in een boutique best enge mensen werken. Ik vermoed dat alle Nespressoboutiquemedewerkers bij hun sollicitatie eerst worden gehypnotiseerd door George Clooney zelf, zodat ze met een onverwoestbare glimlach dingen kunnen zeggen als “welkom, mag ik u een HÉLE fijne dag wensen!” als je binnenkomt. Of ze hebben gewoon teveel koffie gedronken, dat kan natuurlijk ook.

Wat ik inmiddels ook weet, is dat je in een koffieboutique een goede 200 euro meer betaalt voor dezelfde machine dan wanneer je die op internet koopt, maar dat is zo’n stukje intense boetiquebeleving natuurlijk meer dan waard. Je koopt stiekem dan ook helemaal geen koffiezetapparaat, maar toegang tot de geheime Nespressosekte. Met een klantenkaart, een inlogcode, een lifestylemagazine en een helpdesk, want wéé dat je midden in de nacht ineens niet meer weet wat het verschil is tussen de Rosabaya en Cosi. Dan kun je dus bellen, met George.

De meneer voor mij in de boutique deed niet alleen net zo lang over de aankoop van koffiecupjes als over de aankoop van een auto, maar verliet ook met een tasje koffie ter waarde van een auto het pand. En toen was ik. “Ik zoek iets om koffie mee te maken. Wat voor koffie? Eh, zwarte?”. Meewarig glimlachen, dat kunnen ze dus ook heel goed, in de Nespressoboutique.

Mocht u mij de komende weken tegenkomen en vinden dat ik een holle blik en een enge glimlach heb: het komt door George. Maar ik heb wel koffie, in 4739485 verschillende smaken.

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Tony schreef:

    Mijn vrouw is Italiaanse. Italianen zijn koffie-snobs. Haar koffiezetter keuze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50149838/#/50149838 Ik spreek haar, wars van pretenties, niet tegen.

Geef een reactie

