De Basisschool

foto-15Het was vier jaar geleden toen wij Hennie kregen. En oh, ook een zoon, maar tot grote vreugde van ons – nieuwbakken ouders – werd die geleverd tezamen met een kordate vijftiger op geruststellend piepende sandalen. Hennie wist alles. Over melk, poep, huilen (ook van moeders) en troosten.

Zonder Hennie waren Wij Jonge Ouders reddeloos verloren. Slechts één dag onthennied belde ik gierend van de paniek de spoedpost omdat “ik zes druppels Vitamine K had gegeven in plaats van drie“. Of beter gezegd, de Meneer had dat gedaan en nu verweet ik hem dat onze zoon à la minute geheel zou stollen, óf binnen het uur zou leegbloeden (want wat die K eigenlijk deed wist ik ook niet).

Ik weet niet precies wát er in de vier jaar na de uittrede van Hennie is gebeurd, maar het voelde alsof haar Zwitsalgeur nog steeds door het huis zweefde toen ik anderhalve week geleden ’s ochtends vroeg een karrenvracht fruit, boterhammen en karnemelk (en een koekje? zou hij een koekje mogen?) in een olifantenrugtasje stond te verpakken.

De Zoon zelf zag het proces met lede ogen aan. Dat hele vier worden was enig geweest, daar was immers een breed scala aan nieuw Playmobil aan verbonden. En ook het afscheid van de crèche viel niet zwaar want dat ging gepaard met een stickerboek met ridders, iets waarvoor de zoon zelfs afscheid van ons zou nemen. Maar waar de naderende basisschool de hele zomer een bijzonder interessant item was geweest om op het klimrek over te pochen “oh maar ík ga bijna naar de basisschool, dat is voor grote kindjes van VIER”, nu de Eerste Schooldag daar was, begon de onderlip zachtjes te trillen. En de mijne trilde stiekem mee.

Ik dacht heel even aan Hennie, toen ik mijn stijf aan het been geklemde huilende ridder het klaslokaal binnensleepte: wat zou zij nu doen? Maar gelukkig zijn Hennies er in vele gedaanten. En al draagt juf Madelein geen piepende sandalen en moet ik zelf het fruit snijden, ze weet alles van nieuwbakken kleuters en hun ouders. En van olifanten, vertelde de zoon opgetogen bij het ophalen. Gelukkig maar.

 

Geef een reactie

