Makkers staakt uw wild geraas

foto-19Er komen 150 Zwarte Pieten naar Amstelveen. Terwijl steeds meer steden hun Zwarte Pieten laten vergezellen door streekpieten als ‘Stroopwafelpiet’ en ‘Kaaspiet’ (Gouda) of ‘Bloemenpiet’ (Haarlem), houdt Amstelveen de traditionele rug recht. Dat is natuurlijk een jammerlijk gemiste kans voor de citymarketing, hoewel ik ook snap dat ‘Baksteenpiet’ (stadshartpromotie) of ‘Rivièramaisonpiet’ (met in krulletters ‘Piet’ op het voorhoofd) niet echt sterk overkomen.

En nu zijn we allemaal natuurlijk ontzettend trots dat ónze gemeente niet buigt voor die mopperende minderheid die vindt dat Zwarte Piet racistisch is, want dat is ‘ie niet. Dat weet u, dat weet ik en dat weten alle andere blanke volwassenen met ons. Wij hebben gewoon een olijke zwarte knecht die voor een oude blanke man wat mantelzorgtaken verricht, maar hee: dat verwachten we tegenwoordig van iedereen, nietwaar?

Zo dacht ik er ook over. Piet is een geliefd kindervriend. Een van de weinige kleurlingen nota bene die we luid zingend ‘s nachts welkom heten in ons huis. Mensen die daar aanstoot aan nemen: ik vond het zeikers.

Maar wie de discussie rondom Zwarte Piet volgt, kan moeilijk volhouden dat Zwarte Piet niets te maken heeft met racisme. Ik lees over ‘ons’ feest dat door ‘hen’ wordt verpest. En als ‘ze’ iets anders willen, dan gaan ‘ze’ maar terug (waarheen, Spanje?). Zelfs extreem rechts staat pal achter onze folkloristische vriend, ‘dus hoe kan díe nou racistisch zijn?’. Dat het stiekem is omdat we een donkere minderheid zijn zin niet gunnen, is bijzaak. Ik dacht zelf altijd dat onze gekleurde medeburgers inmiddels volwaardig onderdeel uitmaakten van ‘ons’ land. Maar ja, ik geloofde ook tot op hoge leeftijd dat Sinterklaas bestond.

Piet zijn boze blanke knechten hebben wat mij betreft hun eigen glazen ingegooid (hard nodig, want geen enkel huis heeft tegenwoordig meer een schoorsteen). Dat de kleur van Piet bepaalt of een kinderfeest slaagt, is iets dat bedacht is door volwassenen. Ik durf er ál mijn cadeautjes om te verwedden dat het 99,99% van de Sintgerechtigden geen ene moer uitmaakt, zolang Piet maar in pepernoten en Playmobil handelt. In dat licht vind ik een boeketje Groene Pieten helemaal zo gek niet, in multicultureel Amstelveen.

Maar nu moet ik vast mee in de zak.

Geef een reactie

