Sintstress in het Stadshart

foto-26Ieder jaar begin december neem het mezelf voor: volgend jaar ga ik het he-le-maal anders doen. Dan ga ik bij de eerste tekenen van een Pietendiscussie, zo rond augustus, beginnen met de inkopen. In een lege speelgoedwinkel ga ik dan rustig op zoek naar duurzaam speelgoed dat A. Geen geluid maakt B. Niet fluorescerend is en C. We nog niet hebben. Dat neem ik dan op mijn dooie akkertje mee naar huis waarna ik de hele herfst iedere week een geweldig gedicht produceer zodat ik die hele Sinterklaasweek zo sereen als een elfje beleef.

Ieder jaar bedenk ik dat. En ieder jaar schiet ik rond 25 november zwetend wakker omdat Piet mij nachtelijk influistert dat ik nog maar EEN WEEKEND heb om dat alles tot een goed einde te brengen.

En zo kwam het dat ik me zaterdag bij 234358 andere ouders aansloot in het Stadshart. Eerst belandde ik in de Intertoys. En nadat de moed mij daar bij het zien van de rij in de schoenen zakte in de Bart Smit. En toen toch maar weer in de Intertoys, omdat de rij in de Bart Smit nog langer bleek.

Ik had me stellig voorgenomen om, als tegenwicht tegen het Playmobileterrorisme in dit mannenhuishouden, huiswaarts te keren met een borduurset voor de kleuter en een pop voor de peuter. Maar borduursets bleken uit de mode, of de veertienjarige verkoper mompelde gewoon ‘hebben we niet’ omdat hij GEK werd van al die zeikende ouders. De poppenafdeling bleek een bonte variatie op het thema Roze en strookte met “acht levensechte functies” of “maar liefst zes geluidjes” niet met punt A. van de inkoopregels. Naast mij op de poppenafdeling maakte een stel luid ruzie omdat ‘Henk blij mocht zijn dat hij er eens uitkwam’ (Henk was de man, geen pop). Inmiddels werd ook ik GEK van al die zeikende ouders.

Ik vluchtte naar buiten, alwaar ik werd aangereden door een peuter die op een levensgrote pluche neushoorn door het Stadshart reed.

Op internet bestelde ik een borduurset en een functieloze “Latijns Amerikaanse jongen met aangename vanillegeur”. En Playmobil. En nu moet ik nog slechts 93434 gedichten tikken. Waar is die Stadsdichter als je hem nodig hebt?

Volgend jaar doe ik het echt he-le-maal anders. Beloofd.

Geef een reactie

