Serious Kerst in Amstelveen

foto-27Toegegeven, ik ben niet zo van december. Naast het feit dat het guur en koud is en ik op een gemiddelde fietstocht naar crèche en kleuterschool zes keer terug moet fietsen omdat er een muts/sjaal/handschoen of anderszins winters beschermingsmiddel is afgewaaid (of weggegooid), grossier ik ook niet echt in verplichte gezelligheid.

Waar heel Facebook zich daags na Sinterklaas vol trots voor de VT Wonenboom posteert waarbij de geur van knapperend haardvuur bijkans door het beeldscherm spát, worstel ik drie dagen voor kerst na langdurig beraad bij de bloemist altijd met een te dure boom die scheef blijkt te staan, een kale kant heeft, of bij voorkeur allebei. Uiteindelijk ziet mijn boom er, door de absentie van alles wat kapot gemaakt kan worden door katten en kinderen, altijd een beetje uit als de Afdeling Gevonden Voorwerpen van een gemiddeld filiaal van Albert Heijn.

Ik weet het ook wel hoor, dat het niet gaat om het uiterlijk vertoon van fonkelende decoraties maar om de werkelijke ziel van kerst: samen zijn met geliefden en dierbaren en terugblikken op wat was, is en zal zijn (en oké, op Jezus). Dat probeer ik me ook altijd voor ogen te houden, als ik met mijn te volle kar vol overbodige, met gevaar voor eigen leven bevochten spullen ter hoogte van de kaasafdeling aanschuif in de rij voor de kerstkassa.

Nee, van opgelegde gezelligheid krijg ik het niet echt warm. Wél van vrijwillige gezelligheid. Of gezellige vrijwilligheid, zo u het noemen wilt. En zo kwam het dat ik dit jaar ineens halsreikend uitkijk naar de donkere dagen voor kerst. Dan verrijst er namelijk een klein, gezellig Glazen Huisje in het Oude Dorp tijdens Serious Kerst Amstelveen van waaruit terug wordt gekeken op verleden, heden en toekomst. Van Amstelveen, welteverstaan.

De familie die u liever niet aan de dis ziet verschijnen kunt u hier gevoeglijk thuislaten en de rest van uw geliefden neemt u uiteraard mee voor dingen waar u het warm van krijgt, zoals glühwein, snert, chocomel, muziek, leuke gasten en hartverwarmende acties. En als we dan ook nog met z’n allen 1/4e van het jaarlijkse kerstboodschappenbudget voor overbodige etenswaren reserveren voor het goede doel, dan komt dit jaar zelfs vóór de Kerst nog goed met de kerstgedachte.

Geef een reactie

