Een gelukkig 2015

De afgelopen 2,5 jaar ging ik iedere week langs bij mijn vriendin M. We dronken thee en praatten over koetjes, kalfjes en de vraag of je met het snoertje van een bedlampje jezelf nu wel of niet kon verhangen. U fronst nu misschien. Maar mijn vriendin M. was depressief. Knetterdepressief. En niets hielp.

Ik wist eigenlijk niet zoveel van dat hele depressief zijn, in 2011. Ik voel mezelf ook weleens rot, maar geen pesthumeur is zo pregnant dat het niet met chocola, winkelen of een combinatie van die twee te verhelpen is. Maar tegen een depressie, zo kan ik u nu vertellen, kan geen woud aan cacaobonen of Stadshart vol nieuwe kleren op. Het is een moeras waar je langzaam inzakt en dat alles opslokt wat leuk en mooi is.

En zo kwamen we wekelijks bij elkaar. Thuis of in de kale kamer in de kliniek, om te praten over hoe het ging (slecht), of de medicatie al aansloeg (nee) en hoe de vooruitzichten waren (geen idee). Na verloop van tijd voegden we daar wekelijks dezelfde elementaire levensvragen aan toe als waar toch die gekke afstandsbediening voor was (het lichtknopje) en of ik suiker of melk in mijn koffie dronk (al twee jaar niet); want de elektroshocks die M. kreeg hadden niet als gevolg dat de depressie maar wel haar geheugen verdween en onze gesprekken een soort depressieve uitvoering van de Max Geheugentrainer werden. We spraken altijd bemoedigend af dat het écht goed ging komen, ooit; een afspraak die na 2 jaar een beetje potsierlijk werd. Onderweg naar huis vroeg ik me vaak af of ze er een week later nog zou zijn.

Maar, beste mensen, zoals ze in Groningen plachten te zeggen: “t het nog nooit, nog nooit zo donker west, of t wer altied wel weer licht”.. Het laatste en tevens beste appje van M. ontving ik eind december. “Zeg, staat dat aanbod nog om, als het wat beter gaat, eens samen naar ‘de kroeg’ te gaan?”. En dat gaan we.

Ik hoop maar één ding voor 2015: dat dit het jaar van M. wordt. En van alle mensen met wie het de afgelopen tijd in meer of mindere mate minder ging.

Een gelukkig 2015!

Geef een reactie

