Was ik nog maar vier

foto-33“Ik weet waar jouw stukje over gaat!”, zei iemand bij de Je Suis Charlie demonstratie voor het Raadhuis. Hij had gelijk. Zoiets kún je als dingenvinder voor mensen zonder Nee-Nee sticker in een randgemeente natuurlijk niet onbesproken laten. Dan moet je vlammen met een mening, waardoor mensen achteraf ontroerd tegen elkaar zeggen: “Heb je dát gelezen? Zó wáár!”.

Ik begon driftig te tikken. Over geloof, waar ik zo weinig van begrijp dat het stukje op niets uitliep. Grote woorden volgden, over het vrije woord dat, hoe kwetsend ook, nóóit mag zwichten voor geweld. Ik dacht aan de ijzeren paaltjes rond de ingang van het raadhuis en hoe ik stiekem oplucht was geweest toen ik ze zag, omdat ik eigenlijk gewoon bang ben. En veel te genuanceerd om alles te zeggen. Dus begon ik over Charlie. Maar op Facebook zag ik hoe de nieuwe Charlies van deze wereld elkaar de maat namen over wie wel of niet Charlie mocht zijn. Ik kwam er niet uit.

Soms als ik dingen niet meer begrijp, leg ik het de Zoon van vier voor, nog onbehept met vooringenomen meningen – of het moet Mega Mindy betreffen.

Ik legde uit hoe mensen in verschillende goden geloven en sommigen in niets. En dat mensen elkaar soms beledigen, door dingen te zeggen, te schrijven of tekenen. Net zoals de Zoon mij laatst tekende met twee minuscuul kleine borsten onder mijn navel – inténs gemeen en bovendien onwaar (ze zitten bóven mijn navel). En dat er nu mensen waren doodgeschoten omdat ze iets onaardigs over een god (noot voor de Islamfundi’s: profeet legt lastig uit aan een kleuter) hadden getekend.

De Zoon hoefde niet lang na te denken. “Dat kan die god toch zelf wel regelen. Die heeft vuur daarboven (hij is goed ingevoerd in de hel), dat hoeven die mensen toch niet op te lossen?”, en vervolgde zijn weg. Wel vroeg hij zich hardop af of ebola en kanker – veel logischere zaken om aan dood te gaan dan aan het hebben van een mening – nu ook nog bestonden.

Ik denk dat ik de redactie mail dat ik deze week geen stukje heb wegens het ontbreken van een stoere mening. Was ik nog maar vier.

Geef een reactie

