Ode aan de mannen van het Zout

foto-35Er zijn maar paar dingen die ik leuk vind aan de winter. Naast het feit dat na de winter de lente komt, zijn dat de mannen van het zout. Waar iedereen zich bij een goede halve graad onder nul schielijk terugtrekt voor de kachel, komen zij – Ghostbusters van sneeuw en ijzel, de hoeders van de ochtendspits – tevoorschijn.

In gezellige karretjes met oranje zwaailicht zwermen ze als een leger noeste mieren uit over Amstelveen om ons, de burger, een veilige doortocht te garanderen wanneer wij ons richting school, werk of gewoon zomaar ergens begeven. Een soort stoere brandweermannen die goedmoedig hun leven geven voor de veiligheid van een ander. Althans, dat stel ik me dan zo voor hè? Want misschien dat ook de mannen van het zout ’s winters wel iedere avond thuis heel hard ruzie maken met hun vrouw die klaagt ‘Henk, mot je nou alwéér de hort op, de hutspot staat net op tafel?!’ waarna ze vloekend en tierend in hun wagentje stappen en luid scheldend op dat val- en glijgrage gepeupel hun rondje rijden.

De mannen van het zout twitteren ook over het wel en wee van aangevroren Amstelveen. Bijvoorbeeld opbeurend “Het is 5 graden, er wordt GEEN gladheid verwacht” (heel vaak) – waar ik dan heel erg vrolijk van word. Maar ook “Het is mooi dat het zout zijn werk doet, we blijven de wegen bewaken” – wat ik gewoon erg stoer vind klinken. Of over preventieve strooiacties die ’s nachts in allerijl worden opgetuigd – waarna ik ’s ochtends altijd een beetje medelijden heb als het toch niet is gaan vriezen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die boos terug twitteren dat brug zus-en-zo mooi wél nog spekglad was, maar de mannen van het zout kunnen dat ook niet helpen, dat er zoveel bruggetjes zijn.

Ik ben dan ook hartgrondig voor een nieuwe slogan als het aankomt op hulpverlenend Nederland; niet “handen af” maar “handen omhoog voor onze hulpverleners” (ook leuk voor de politie!). En dan zwaaien we even als de mannen van het zout zich weer een weg door de stad strooien. Goed?

Zul je zien dat ik juist morgen keihard onderuit ga.

Geef een reactie

