De Fietsband

zangfietspadEr komt een zangfietspad in Amstelveen. Dat is een fietspad waar je ongehinderd op mag zingen. Er moet namelijk meer gezongen worden, en zeker op de fiets – aldus de Vogelvrije Fietsers. Ja u wist het niet, maar zingen op de fiets is normaliter dus blijkbaar verboden. Gelukkig gaan we nu een verkeersbord maken om dat alles in goede banen te leiden.

Ik keek zelf, tot vorige week dan, altijd een beetje meewarig naar fietszangers, maar dat komt vooral omdat de gemiddelde fietszanger (meestal zijn het vrouwen trouwens) in de zelfverklaarde categorie ‘lekker gek mensenmens’ valt. Van die vrouwen die zichzelf in wapperende batikbroek op de bebloemde bakfiets hijsen om de hele weg naar de Biodanza gelukzalig te zingen. Of in ieder geval opzichtig te neuriën met af en toe een luid aangezette ‘nananááá’ (bij voorkeur voor het stoplicht), om te laten zien dat ze zich door niemand iets laten zeggen. Mannen hoeven daarvoor niet te zingen, die nemen gewoon een ligfiets.

De tweede categorie fietszangers bestaat uit de ‘niet doorgebroken zangeressen’ – de Mariah Careys van de weg. U kent er vast wel eentje. Ze doen hun stinkende edoch vruchteloze best om de Top 40 te bestormen, maar het wil niet zo vlotten. En dus zingen ze waar ze kunnen, gewoon de hele dag. In de rij voor de kassa. Bij het koffiezetapparaat op het werk. Voor de spiegel op het toilet in de kroeg. En op de fiets. De bedoeling is dan je vraagt ‘goh, zíng jij?’, en dat voelt dan toch als een stukje erkenning.

Afijn. Ik dacht altijd zo het mijne van fietszangers, maar nu ik weet dat het verboden is, zingen op de fiets, kijk ik er toch ineens met hele andere ogen naar. Mijn meewarigheid op slag omgeslagen in bewondering voor deze heldenmoed. Geheel terecht dus dat we deze vrijdenkers nu met een officieel bord de ruimte geven, zodat ze zich niet telkens als opgejaagd wild zingend door de stad hoeven te bewegen.

Ik ben alleen een beetje bezorgd waar dat fietspad dan wel niet komt en in hoeverre het verplicht wordt, dat zingen. Ik kan namelijk helemaal niet zingen. Maar dan koop ik wel een ligfiets.

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. betekst schreef:

    Nog een derde categorie? Meezingmama’s. Daar val ik dan onder!

Geef een reactie

